Prijevoz osoba

VOZILO

U cestovnom prometu prijevoz osoba mogu preuzeti autobusi, tramvaji i taksi vozila. U posebnim slučajevima osobe se mogu prevoziti teretnim vozilima pripremljenim za prijevoz putnika te priključnim vozilima koja vuče traktor. Sredstvo za prijevoz putnika mora biti tehnički potpuno ispravno. Prije kretanja na put i nakon povratka vozilo mora biti stručno pregledano.


Vozilo mora biti opremljeno odgovarajućim sjedalima koja moraju biti konstruktivno dovoljno jaka za slučaj sudara (ne smije se deformirati zbog pritiska putnika na sjedalo) i ne smiju imati na sebi dijelove koji bi putnika mogli ozlijediti. Vozila pripremljena za prijevoz ljudi u stojećem stavu moraju imati određene držače da se kod promjene brzina ili smjera putnici pridrže. U međugradskom prometu nije dopušten prijevoz ljudi u stojećem položaju.

U autobusima i njihovim prikolicama kojima se putnici prevoze i u stojećem stavu, slobodna površina namijenjena za jedno mjesto stajanja mora iznositi najmanje0,15 m². Vozila opremljena samo sjedalima mogu primati onoliko putnika koliko ima raspoloživih sjedala u vozilu. Vožnja većeg broja putnika od dopuštenog - naročito u međugradskom prometu - je zabranjena. Vozilo mora imati vrata, koja se daju normalno otvarati i zatvarati i iznutra i izvana. Pri otvaranju ne smije biti upotrijebljena veća sila ili guranje ramenom. Autobusi kojima se prevoze školska djeca moraju biti posebno označeni.

Buka u vozilu ne smije prijeći dopustive granice (80 dBA). Veća buka izaziva premorenost i razdražljivost, kako vozača tako i putnika. Buka u vozilu morala bi se mjeriti periodično svakih pola godine. U vozilo ne smiju prodirati produkti sagorijevanja goriva, kao ugljični monoksid i akrolein. Koncentracija ovih plinova u vozilima morala bi se mjeriti periodično svakih pola godine. Vozilo mora imati ispravne uređaje za grijanje i ventiliranje. Ako nastane kvar na klimatskim uređajima u vozilima u ljetnim ili zimskim mjesecima, takvo vozilo ne bi smjelo na put, jer nema drugih mogućnosti ventiliranja (blokirani prozori), odnosno grijanja.

Teretno vozilo koje prevozi više od 5 osoba mora biti posebno opremljeno. Broj osoba, koje se mogu prevoziti teretnim vozilom u adaptiranom prostoru za teret, određuje i odobrava nadležna policijska uprava. Dozvolu za prijevoz ljudi u prostoru za teret ne treba tražiti u slučaju pružanja pomoći zbog elementarnih nepogoda ili slično. Stranice prostora teretnog vozila gdje se prevoze putnici moraju biti dovoljno visoke i osigurane od neočekivanog ili nehotičnog otvaranja. Sjedala adaptiranih teretnih vozila moraju imati čvrst leđni naslon. Prijevoz putnika mlađih od 14 godina u adaptiranim teretnim vozilima nije dopušten. Također, nije dopušten prijevoz većeg broja putnika nego što je predviđeno te putnika koji stoje.

 

VOZAČ

O ponašanju vozača, njegovim postupcima za vrijeme vožnje u svim vremenskim uvjetima te o načinu njegova reagiranja, ovisi velikim dijelom sigurnost putnika. Kako putnici nemaju mogućnost da provjere sposobnosti vozača, ili da izaberu vozača koji bi im odgovarao prema svojim mentalnim i zdravstvenim sposobnostima, oni ulaze u vozilo ne pitajući tko je i kakav vozač. Zato se od vozača zahtijeva najveća moguća stručna i psihofizička spremnost te uredna vanjština. Na posao dolazite obrijani, čisti i uredno odjeveni u službenu odjeću, koju je propisala vaša organizacija. Osnovna je dužnost vozača da za predviđeno vrijeme, na predviđenoj dionici puta obavi što sigurniji prijevoz putnika. Da bi to ostvario, vozač treba prvenstveno voditi računa o ispravnosti vozila te poštovati određena pravila. 

Prije kretanja na put provjerite stanje svih bitnih i za sigurnost vožnje značajnih elemenata vozila; kretanje vozila s nedostacima ili u kvaru je zabranjeno. Ako se kvar dogodi za vrijeme putovanja, pokušajte sami popraviti kvar. Ne uspijete li u tome, obavijestite vašu organizaciju i tražite vozilo koje će prevesti putnike te službu koja će popraviti kvar, odnosno odvući pokvareno ili oštećeno vozilo. Vaša je dužnost da se u takvim slučajevima pobrinete za što sigurnije i brže otpremanje putnika na cilj putovanja bilo vozilima vlastitog, bilo druge organizacije.

Na određenim mjestima (autobusni kolodvori, stalne ili uvjetne postaje) ukrcavanje putnika mora se obaviti uz kontrolu konduktera, ali i vozača. Prilikom ukrcavanja putnika zakočite vozilo da bude osigurano od iznenadnog pokretanja. Vozilo pokrenite tek na znak konduktera. Za vrijeme ukrcavanja putnika sa slobodnih javnih površina vozač je dužan omogućiti siguran ulaz i izlaz putnika. Ta mjesta na cestama I. i II. reda sa suvremenim kolničkim zastorom moraju biti označena kao autobusne postaje. Vozilo zaustavite na ugibalištu, odnosno primaknite krajnjem desnom rubu kolnika i primajte putnike samo s one strane ceste koja je izvan prometne površine kolnika. Za vrijeme vožnje vozač je dužan u svemu poštovati oznake i naredbe postavljene uz cestu i na njoj. Eventualno izgubljeno vrijeme zbog kvarova ili vremenskih prilika ne pokušavajte nadoknaditi brzom vožnjom, jer ćete ugroziti sigurnost putnika i povjerenog vam vozila, kao i ostale sudionike u prometu. U slučaju nezgode ili požara vozač, zajedno s kondukterom, organizira evakuaciju putnika iz vozila. Tek kada ste osigurali putnike, napustite vozilo i poduzmite potrebne mjere.


KONDUKTER

Kondukter je odgovorna osoba u vozilima za javni prijevoz putnika. On je zadužen da se brine o smještaju, udobnosti i sigurnosti osoba koje koriste prijevoz, a također i o naplati karata. Da bi valjano obavio svoju dužnost, kondukter također mora poštovati određene propise i pravila.  Na posao dolazite obrijani, čisti i uredno odjeveni u službenu odjeću, koju je vaša organizacije propi­sala. S putnicima se ophodite pažljivo i pristojno, ali energično.

Dok se vozilo potpuno ne zaustavi, kondukter ne smije primati niti puštati putnike u vozilo. Ulazna ili izlazna vrata otvarajte samo kad je vozilo potpuno zaustavljeno. Kondukter je dužan voditi računa o sigurnom ulazu i izlazu putnika iz vozila. Vozilo je spremno za polazak tek kad su svi putnici smješteni, odnosno ako je vozilo primilo određeni dopušten broj putnika (sjedeća i stajaća mjesta) kad su vrata zatvorena, a preostali putnici, koji nisu uspjeli naći mjesta u vozilu dovoljno od njega udaljeni da ne mogu biti povučeni, udareni ili prikliješteni bilo kojim dijelom vozila. Tek kad je vozilo spremno za polazak, dajte znak vozaču da može krenuti.

Ponašaju li se putnici nedolično, kondukter ih je dužan upozoriti. Ako su, pak, sigurnost i udobnost ostalih putnika ugroženi od takvog putnika, kondukter ga mora isključiti iz prijevoza ili ga uopće ne mora primiti u vozilo. Ako to ne  možete obaviti  sami,  ili  uz  pomoć vozača, zatražite pomoć policijske postaje. Kondukter može primiti u prijevoz, a na neuobičajeni način ulaženja u vozilo, osobe koje ne mogu ući u vozilo kroz za to određena vrata: majke s malom djecom, trudnice, invalide, iznemogle i stare osobe. Ako je u vozilu pronađen neki putnikov izgubljeni predmet, kondukter je dužan potražiti vlasnika i vratiti mu predmet ili taj predmet predati određenoj službi u organizaciji. U slučaju potrebe (slabost ili bolest putnika), kondukter je dužan pružiti prvu pomoć i zatražiti liječničku pomoć. Kondukteri moraju biti osposobljeni za pružanje prve pomoći bolesnima ili ranjenima, a njihovo praktično znanje mora biti provjereno. Ako kondukter primijeti kvar na vozilu (instalacije, gume itd.), on o tome obavještava vozača i pomaže mu u popravljanju kvara. Za vrijeme prisilnog stajanja (u slučaju kvara na vozilu ili slično) kondukter je dužan brinuti se o udobnosti putnika i njihovoj sigurnosti izvan zaustavljenog vozila. On im pruža informacije u slučaju zaustavljanja na cesti, kako i gdje se u slučaju potrebe mogu kretati te im daje obavijesti o vremenu eventualnog po­laska i stizanja na cilj. U slučaju nesreće ili požara, kondukter na najsigurniji način i bez panike udaljava putnike iz vozila te i sam napušta vozilo kad je evakuacija završena.


PUTNICI

O ponašanju putnika za vrijeme ulaza u vozilo i izlaska iz vozila ovisi uvelike i sigurnost prijevoza putnika motornim cestovnim vozilima. Putnici su dužni držati se reda prilikom ulaska i silaska s vozila kako je to predviđeno prilikom priprema vozila za javni promet. U mjesnom prometu većina vozila je pripremljena za ulazak putnika na stražnja vrata, a za izlazak na prednja vrata. U međugradskom prometu to se obavlja većinom kroz jedna (prednja) vrata zbog manje frekvencije putnika. Ulaženje i izlaženje putnika mora se obavljati bez guranja, i to samo dok vozilo stoji. Uskakanje ili iskakanje iz vozila u pokretu je zabranjeno.

Na prijevoz javnim prijevoznim sredstvima imaju pravo svi građani. Kondukter ili vozač ima pravo uskratiti prijevoz: osobama pod utjecajem alkohola, osobama koje pokazuju znakove zarazne i duševne bolesti, osobama s nečistom odjećom ili prtljagom, djeci do 5 godina bez pratnje starijih, osobama koje prenose prtljagu dužu od2 metrate osobama čija bi prtljaga uznemirila putnike ili oštetila vozilo. Po ulasku u vozilo putnici su dužni zauzeti slobodna mjesta unutar vozila, a prtljagu odložiti na predviđena mjesta, i to tako da se spriječi ispadanje, kotrljanje te prljanje prisutnih putnika.

Ako je vozilo predviđeno za prijevoz putnika koji stoje (gradski promet), putnici mogu i stajati. Za vrijeme vožnje trebaju se držati za hvatače predviđene za tu svrhu, kako prilikom naglijih promjena brzine ili smjera vožnje ne bi posrtali i padali te tako ugrozili sebe i druge putnike. Za vrijeme vožnje putnici ne smiju stvarati preveliku buku, di­rati uređaje u vozilu koji nisu namijenjeni upotrebi putnika te otvarati prozore ili vrata. Za vrijeme stajanja vozila, dok je vozač odsutan, putnici ne smiju prilaziti vozačevu mjestu da bi dirali kočnice, ručicu mjenjača, svjetlosne komande ili slično.

Ako putnik osjeti mučninu, mora pravodobno zatražiti pomoć autobusnog osoblja. Svi putnici moraju poštovati upute i slušati naredbe vozačkog osoblja ako se za to ukaže potreba, na primjer u slučaju nezgoda, nesporazuma među putnicima, prenatrpanosti i slično, jer za njihovu sigurnost odgovaraju kondukter i vozač vozila. Ako se putnici primaju ili iskrcavaju na otvorenoj cesti, prilikom ulaska ili izlaska oni ne smiju pretrčavati na drugu stranu ceste prije nego su provjerili da li je cesta slobodna, odnosno trebaju čekati odlazak i udaljavanje vozila kojim su stigli. Prilikom iskrcavanja putnika ispred pješačkih prijelaza putnik čeka da se vozilo udalji i tek nakon toga prelazi na drugu stranu ceste preko označenog prijelaza.


 

Najtraženije usluge

Loading...

Novosti iz zaštite na radu

  • Travanj 18, 2024

    Radionica: Mentalno zdravlje na radnom mjestu

    Hrvatska udruga poslodavaca organizira radionicu pod nazivom: „MENTALNO ZDRAVLJE NA RADNOM MJESTU". Radionica će se održati 20. svibnja 2024. godine u prostorijama Hrvatske udruge poslodavaca koja se nalazi na adresi Radnička cesta 37a, 10000 Zagreb. Ova radionica predstavlja ključni dio projekta "Mental Health Toolkit for Human Resources Managers in the Workforce" (MH4HRM), u kojem Hrvatski zavod za javno zdravstvo sudjeluje kao partner zajedno s brojnim europskim suradnicima. Ovaj projekt također uključuje aktivno sudjelovanje Hrvatske udruge poslodavaca kao jednog od ključnih dionika. Radionicu će voditi Helena Koren, magistra psihologije, i Petra Bekavac,…
    Nastavite čitati
  • Travanj 11, 2024

    Seminar: Obveze poslodavca vezane uz procjenu psihosocijalnih rizika i mjera prevecije - Praktični vodič za stručnjake kako preventirati psihosocijalne rizike

    Smart Biz organizira seminar pod nazivom: „Obveze poslodavca vezane uz procjenu psihosocijalnih rizika i mjera prevencije – praktični vodič za stručnjake kako prevenirati psihosocijalne rizike“. Seminar će se održati 09. svibnja 2024. godine s početkom u 09:00 sati u hotelu The Westin koji se nalazi na adresi Krsnjavoga 1, 10000 Zagreb. Seminar će pokriti sljedeće ključne teme: Razumijevanje psihosocijalnih rizika i stresa vezanog uz posao: Sudionici će naučiti prepoznavati različite psihosocijalne faktore koji doprinose stresu, sindromu izgaranja i mentalno-zdravstvenim izazovima na poslu. Osim toga, stjecat će uvide u kompleksnu psihološku, socijalnu i organizacijsku dinamiku koja ima utjecaj na dobrobit i produktivnost zaposlenih.
    Nastavite čitati
  • Travanj 09, 2024

    Video: Ovlaštenici poslodavca za zaštitu na radu

    U ovom edukativnom videu govorimo o ovlaštenicima poslodavca. Ovlaštenik poslodavca zaštite na radu je ključna figura u osiguravanju sigurnosti i zdravlja na radnom mjestu. Njegova uloga obuhvaća implementaciju i nadgledanje sigurnosnih mjera, vođenje evidencija, osiguravanje pridržavanja propisa te obuku zaposlenika o sigurnosnim procedurama. Kroz edukativni video će te naučiti koje su uloge i odgovornosti ovlaštenika poslodavca. Ovaj video je nezaobilazan za sve koji su uključeni u upravljanje i provođenje zaštite na radu, od ovlaštenika do poslodavaca i zaposlenika. Video o ovlašteniku poslodavca za zaštitu na radu možete pogledati ovdje:
    Nastavite čitati
  • Travanj 04, 2024

    Seminar: Zaštita na radu na privremenim gradilištima 2024.

    eMarker d.o.o. organizira seminar pod nazivom „Zaštita na radu na privremenim gradilištima 2024.“. Seminar će se održati 24. travnja 2024. godine u 10:00 sati u hotelu „Diplomat“ Zagreb koji se nalazi na adresi Horvatova ulica 35B, 10000 Zagreb. Privremena gradilišta često su mjesta visokog rizika za ozljede, uključujući smrtne slučajeve, zbog neprimjene propisanih mjera zaštite na radu. Da bi se smanjio broj nesreća, donesen je Pravilnik o zaštiti na radu na privremenim gradilištima. Ovo usavršavanje pokriva tko mora primjenjivati Pravilnik i kako to učiniti, uključujući primjenu na različite vrste radova (npr. dogradnje, održavanje, rekonstrukcije). Objašnjavati će se kada je potrebno imenovati koordinatora za zaštitu na radu (ZNR) i izraditi plan izvođenja radova (PIR), kao i postupanje u specifičnim situacijama poput…
    Nastavite čitati
  • Ožujak 29, 2024

    Video: Povjerenik radnika za zaštitu na radu

    U ovom informativnom videu istražujemo ključne uloge i odgovornosti povjerenika zaštite na radu. Saznat ćete kako povjerenik igra ključnu ulogu u identifikaciji rizika, osiguravanju pridržavanja propisa i promoviranju kulture sigurnosti na radnom mjestu. Otkrit ćemo i kako povjerenici mogu postati važni između zaposlenika i uprave, olakšavajući komunikaciju i rješavanje problema. Povjerenik zaštite na radu je ključna figura u svakoj organizaciji koja se brine o sigurnosti i dobrobiti svojih zaposlenika. Njegova uloga obuhvaća identifikaciju potencijalnih opasnosti na radnom mjestu, pružanje savjeta i smjernica za sprječavanje ozljeda i nesreća te osiguravanje pridržavanja propisa o zdravlju i sigurnosti na radu. Video o povjereniku zaštite na radu možete pogledati…
    Nastavite čitati