Zahtjevi koje mora ispunjavati radno mjesto s računalom

Zahtjevi vezani za radna mjesta s računalima utvrđuju se prema posebnom propisu. Radno mjesto mora biti oblikovano tako da radnik ne radi u prisilnom nefiziološkom položaju. Na radnom mjestu mora biti dovoljno slobodnog prostora da radnik može lako mijenjati svoj položaj i obavljati potrebne pokrete pri radu. Oprema radnog mjesta ne smije biti izvor opasnosti od ozljede ili oštećenja zdravlja radnika.


Zaslon

Udaljenost zaslona od očiju radnika ne smije biti manja od 500 mm, ali opet ne tolika da bi radniku stvarala teškoće pri čitanju podataka sa zaslona. Slika na zaslonu ne smije treperiti i frekvencija osvježavanja slike zaslona mora biti najmanje 75 Hz za CRT zaslone i 60 Hz za LCD zaslone. Znakovi na zaslonu moraju biti dovoljno veliki, oštri i tako oblikovani da ih se može razlikovati. Znakovi, razmaci između znakova i redova moraju biti dovoljno veliki da ih je moguće razlikovati bez napora, ali ne preveliki kako bi tekst bio pregledan.

Osvijetljenost i kontrast na zaslonu moraju biti podesivi tako da ih radnik bez teškoća može prilagođavati stanju u radnoj okolini. Zaslon mora biti pomičan tako da radnik njegov smjer i nagib može prilagoditi ergonomskim zahtjevima rada. Mora biti osigurana mogućnost prilagođavanja visine zaslona visini očiju radnika tako da oči radnika budu u visini gornjeg ruba zaslona, pravac gledanja u istoj ravnini ili ukošen prema dolje do 20°. Na zaslonu ne smije biti odsjaja jer on smanjuje čitljivost znakova i uzrokuje zamor očiju. Zaslon mora biti čist kako bi slika na zaslonu bila jasna, a tekst čitljiv.


Tipkovnica

Srednja visina tipkovnice ne smije prelaziti 30 mm, kosina joj ne smije biti veća od 15°, a ako je njezin donji rub viši od 1,5 cm, potreban je produžetak koji služi kao podloška za šaku. Tipkovnica mora biti slobodno pokretna po cijeloj radnoj površini tako da omogućuje radniku prirodno držanje tijela i ruku. Mogućnost pomicanja i prilagođavanja tipkovnice ne smije biti ograničena sredstvima za priključivanje ili dužinom kabela.

Na radnom stolu ili radnoj površini ispred tipaka mora biti najmanje 100 mm slobodne površine za smještaj ruku radnika. Tipkovnica ne smije imati sjajnu površinu. Razmještaj tipki na tipkovnici i karakteristike tipki moraju odgovarati ergonomskim zahtjevima. Tipke i simboli na tipkama moraju biti jasno označeni i moraju biti lako raspoznatljivi i čitljivi.


Radni stol ili radna površina

Radni stol ili radna površina ne smiju blještati i moraju biti izrađeni od materijala koji na dodir nije hladan. Površina stola ili radna površina moraju biti dovoljno prostrani da bude moguć primjeren razmještaj zaslona, tipkovnice, pisanih podloga i ostale opreme te da ima dovoljno prostora za rukovanje mišem. Ispod stola mora biti dovoljno slobodnog prostora za udobno sjedenje. Radni stol ili radna površina moraju biti stabilni i, ako je to moguće, podesivi po visini. Držač za predloške mora biti stabilan, podesiv i postavljen tako da ne opterećuje dodatno oči, vrat i/ili glavu.


Radni stolac

Radni stolac mora biti stabilan te mora radniku omogućiti udoban položaj i neometano pomicanje. Visina sjedala radnog stolca mora biti podesiva. Naslon mora biti oslonac za cijela leđa, podesiv po nagibu i visini. Oslonac za noge mora biti osiguran svakom radniku koji to želi. Oslonac za noge mora biti dovoljno visok i stabilan, mora omogućiti udoban položaj stopala i nagib nogu i ne smije imati sklisku površinu.

Oslonac za noge mora biti osiguran svakom radniku koji to želi. Oslonac za noge mora biti dovoljno visok i stabilan, mora omogućiti udoban položaj stopala i nagib nogu i ne smije imati sklisku površinu.

Radni stolac mora biti stabilan te mora radniku omogućiti udoban položaj i neometano pomicanje. Visina sjedala radnog stolca mora biti podesiva. Naslon mora biti oslonac za cijela leđa, podesiv po nagibu i visini.

Kako bi se smanjilo opterećenje pri radu sa zaslonom, poslodavac mora planirati aktivnosti radnika na takav način da se rad sa zaslonom tijekom rada periodički izmjenjuje s drugim aktivnostima. Ako ne postoji mogućnost promjene aktivnosti radnika, odnosno radnik nema spontanih prekida tijekom rada, poslodavac mu ovisno o težini radnih zadataka i posljedičnog vidnog i statodinamičnog napora tijekom svakog sata rada mora osigurati odmore u trajanju od najmanje 5 minuta i organizirati vježbe rasterećenja. Način provedbe odmora i vježbi mora biti primjeren stručnim doktrinama sukladno preporukama specijalista medicine rada.

 

Najtraženije usluge

Loading...

Novosti iz zaštite na radu

  • December 09, 2025

    VIDEO: Uloga ovlaštenika poslodavca u sustavu zaštite na radu

    Objavili smo novi edukativni video na našem YouTube kanalu Preventa, u kojem razgovaramo o jednoj od ključnih tema u sustavu zaštite na radu – ulozi ovlaštenika poslodavca, njihovim obvezama i odgovornostima. Naša gošća je Ana Šijaković, istaknuta stručnjakinja zaštite na radu, stalni sudski vještak i dobitnica državne nagrade za životno djelo. U razgovoru pojašnjava zašto je zaštita na radu temelj sigurnog poslovanja, što dobivamo njezinim provođenjem te što najčešće dovodi do odgovornosti poslodavca iz perspektive sudske prakse. Posebnu pažnju posvetili smo ulozi ovlaštenika: tko su, kada ih je potrebno imenovati, koje im se obveze prenose i s kakvim se izazovima suočavaju u svakodnevnom radu. Govorimo i o…
    Nastavite čitati
  • December 03, 2025

    SEMINAR: „Zapošljavanja stranaca i zaštita na radu 12-2025.“

    eMarker organizira seminar usavršavanja pod nazivom „Zapošljavanja stranaca i zaštita na radu 12-2025.“ koji će se održati 10. prosinca 2025. godine u Hotelu „Diplomat“ i ONLINE (Teams) Horvatova ul. 35B, Zagreb s početkom u 10:00 do 13:00 sati. Program usavršavanja: Predavač: Krešimir Petlić, dipl.ing.sig I. dio 10:00-11:30 sati -Zakonodavni okvir, dozvole za boravak i rad i procedure -Priznavanje inozemne kvalifikacije…
    Nastavite čitati
  • December 02, 2025

    NOVOST: ''Povjerenik radnika za zaštitu na radu'' i ''Ovlaštenik poslodavca''

    Prošlog petka u studiju Prevente snimili smo dva nova video materijala posvećena temama „Povjerenik radnika za zaštitu na radu“ i „Ovlaštenik poslodavca“. Naša gošća bila je istaknuta stručnjakinja Ana Šijaković, koja iza sebe ima više od četrdeset godina iskustva u području zaštite na radu, stalni sudski vještak, te autorica brojnih stručnih i znanstvenih radova, kao i dobitnica državne nagrade za životno djelo u području zaštite na radu. S njom smo razgovarali o nizu važnih pitanja – od uloga i odgovornosti povjerenika i ovlaštenika, do svakodnevnih izazova, komunikacije, provođenja mjera i najčešćih pogrešaka koje se javljaju u praksi.
    Nastavite čitati
  • December 01, 2025

    VIDEO: A+A Düsseldorf 2025: Najnoviji trendovi u zaštiti na radu.

    Posjetili smo najveći međunarodni sajam zaštite na radu – A+A u Düsseldorfu, gdje se okupljaju stručnjaci, proizvođači i inovatori iz cijelog svijeta. Ovaj događaj donosi najnovije trendove i tehnološka rješenja iz područja sigurnosti i zdravlja na radu, a mi vam u kratkom videu prenosimo dio atmosfere i najzanimljivijih trenutaka. Na sajmu smo istražili široku paletu proizvoda i usluga – od napredne osobne zaštitne opreme, ergonomskih rješenja i pametnih sustava praćenja sigurnosti, do najnovijih inovacija koje oblikuju budućnost zaštite na radu. Razgovarali smo s vodećim proizvođačima i stručnjacima te prikupili vrijedne uvide koje ćemo primjenjivati u našem svakodnevnom radu. Ako želite unaprijediti sigurnost u svom radnom okruženju ili…
    Nastavite čitati
  • Studeni 21, 2025

    SEMINAR: Novosti u zaštiti okoliša, obveze prema registru onečišćavanja okoliša (ROO), zaštitna oprema za rad na visini, svrha i važnost odbora ZNR, novosti u zaštiti na radu, izmjene i dopune pravilnika i proces vještačenja u zaštiti na radu

    Udruga za zaštitu zdravlja i sigurnost na radu, zaštitu okoliša i zaštitu od požara Regije Sjeverozapad (USOP) organizira stručni seminar pod nazivom „Novosti u zaštiti okoliša, obveze prema registru onečišćavanja okoliša (ROO), zaštitna oprema za rad na visini, svrha i važnost odbora ZNR, novosti u zaštiti na radu, izmjene i dopune pravilnika i proces vještačenja u zaštiti na radu“. Seminar će se održati u petak 28. studenoga 2025. godine u Gradskoj sportskoj dvorani Varaždin koja se nalazi na adresi Šetalište Franje Tuđmana 1, 42000 Varaždin. Program seminara: 08:30 – 09:00 - Prijava sudionika
    Nastavite čitati