Požar na motornom vozilu

U dužnost vozača ubraja se svakako i zaštita od požara na vozilu, odnosno njegovo gašenje ako bukne požar. Pritom se kod tog posla trebaju poznavati određene metode i tehnike, jer u slučaju potrebe treba odmah djelovati.

Zbog sigurnosti i zaštite od požara vozač mora poznavati svojstva tereta koji prevozi te mjere zaštite koje treba poduzeti u slučaju požara.

Najčešće požar bukne zbog vožnje s praznim gumama ili gumama s premalim tlakom. Ako primijetite dim na svojim gumama, nemojte odmah zaustaviti vozilo, već nastavite vožnju smanjenom brzinom dok ne nađete mjesto gdje ima dovoljno vode. Naime, voda je bolja od bilo kakvog drugog sredstva za gašenje požara na gumama. Bit će vam potrebna velika količina vode da biste gume ohladili do te mjere da se ponovno ne upale. Gumu koja se zapalila treba skinuti što je moguće prije.

Požar na vozilu može nastati i zbog prekomjerne upotrebe kočnica, kao i zbog kvara na uređajima za kočenje. Zbog toga s kočnicama treba veoma pažljivo rukovati i redovito ih kontrolirati. Kada se spuštate vozilom niz dugačku nizbrdicu, najbolje je da ručicu mjenjača držite u manjem stupnju prijenosa kako biste vozilo kočili kompresijom motora, a ne kočnicama. Kočnice treba upotrebljavati samo za zaustavljanje. To će pomoći da vam kočnice vozila budu uvijek hladne.

Požar na vozilu može se pojaviti i zbog uporabe otvorenog plamena, ili pušenja u blizini, kada se vozilo puni gorivom. Ne pušite u blizini vozila kad se ono puni gorivom i spriječite druge da to čine.

Držanje manjih količina goriva u kabini može, također, izazvati požar na vozilu. Ne držite nikada ni najmanju količinu goriva u kabini svojeg vozila. Masne krpe i pamučnjak vrlo često se zapale same od sebe, jer imaju svojstvo takozvanog samozapaljenja. Zbog toga ih se ni pod kakvim uvjetima ne smije držati nigdje u vozilu. Ne držite masne krpe ili pamučnjak u vozilu, jer se mogu zapaliti sami od sebe.

Električna instalacija na vozilu često je uzrok požara. Veoma je važno isključiti električnu struju na vozilu čim se primijeti dim ili miris paljenja. Ako primijetite dim na električnoj instalaciji ili prekomjerno zagrijavanje pojedinih njezinih di¬jelova, odmah isključite akubateriju i pokušajte popraviti kvar. Pazite, električna instalacija bila je već uzrokom mnogih požara na vozilima. Vodite računa da instalacije budu uvijek u besprijekornom stanju.

Propuštanje goriva ili ulja za podmazivanje može, također, vrlo lako uzrokovati požar na vozilu. Zbog toga treba voditi računa da instalacija goriva ne propušta. Ako, pak, to nastane, kvar odmah popravite. Ne dopustite propuštanje goriva ili ulja za podmazivanje na svojem vozilu. Popravite kvar sami, ili zahtijevajte popravak u radionici.

Uzrok požara na vozilu vrlo često su neispravni uređaji za grijanje na tekuće gorivo. Zato treba voditi računa o ispravnosti svih uređaja, jer su samo ispravni uređaji sigurni od požara. Ako primijetite da uređaj za zagrijavanje ne radi kako treba, da propušta gorivo, da se teško pali i slično, ne koristite uređaj dok se ne popravi.

Ako se unatoč poduzetim mjerama požar ipak pojavi na vozilu, treba vrlo brzo djelovati - pokušati da se ugasi požar. Zbog toga na vozilu mora postojati aparat za gašenje požara, kojim vozač mora znati rukovati. Nakon upotrebe aparat treba što je moguće prije ponovno napuniti, odnosno zamijeniti novim. Ako bukne požar na vozilu, odmah upotrijebite aparat za gašenje požara i započnite s gašenjem. Udaljite sve osobe iz vozila, kako se ne bi ozlijedile. Zamolite i druge vozače da vam pomognu pri gašenju svojim aparatima, kao što biste i vi to učinili drugima. Upamtite, gašenjem morate započeti odmah, čim zamijetite požar. Kasnije, kada se požar proširi, može biti prekasno. Nakon upotrebe aparat što prije zamijenite novim, ili ga dajte na punjenje.