Prijevoz tereta i zaštita na radu

Prijevoz tereta motornim vozilom mora biti tako organiziran da ne ugrožava sigurnost sudionika u prometu i ne nanosi štetu cesti i objektima na cesti. Vozilo se ne smije opteretiti iznad svoje nosivosti ili preko dopuštenog opterećenja, ili preko najveće dopuštene mase. Isto tako teret na vozilu ne smije umanjivati stabilnost vozila, ne smije smanjivati vozaču preglednost nad cestom, ne smije stvarati suvišnu buku, ne smije se rasipati po cesti, ne smije zaklanjati svjetlosne i svjetlosno-signalne uređaje na vozilu, registarske pločice i drugo. Na prednjoj strani vozila teret na vozilu ne smije premašiti najudaljeniju točku više od 1 metra. Na stražnjoj strani vozila teret može premašiti najudaljeniju točku najviše za jednu šestinu svoje duljine, koja je kao kontinuirani teret oslonjena na tovarni prostor. Na teretnim motornim i priključnim vozilima na kojima se prevozi teret, koji premašuje više od 1 mnajudaljeniju točku na stražnjoj strani vozila, najizbočenija točka tereta mora biti označena pločom. Ploča je kvadratnog oblika, dimenzije 50 x50 cm, obojena naizmjeničnim kosim trakama reflektirajuće narančaste i bijele boje i postavljena okomito na uzdužnu os vozila.


PRIJEVOZ TERETA

Siguran prijevoz tereta umnogome ovisi o načinu na koji se teret slaže pri utovaru, osiguranju tereta od pomicanja, prevrtanja ili pada s vozila za vrijeme vožnje. Vozač je dužan sudjelovati pri utovaru, nadzirati ga, preporučiti način slaganja i osiguranja kako to oblik, veličina i težina tereta zahtijevaju.

Pri utovaru tereta na vozila vodite računa o pravilnom slaganju tereta kako ne bi nastalo kretanje ili ispadanje. Naime, teret koji nije osiguran može kod naglog kočenja oštetiti kabinu, omesti vas u upravljanju, eventualno čak i izazvati nezgodu. Isto tako kod naglog kretanja, ulaska u zavoje i slično, teret može ispasti iz vozila.

O načinu smještaja robe umnogome ovisi sigurnost kasnije vožnje. Teret na vozilu mora biti tako raspoređen i pričvršćen da ne ugrožava sigurnost osoba, odnosno ne nanosi štetu društvenoj ili privatnoj imovini, ne ometa vidljivost, ne ugrožava stabilnost vozila, ne stvara buku, ne rasipa se po putu i slično, što bi moglo ometati sudionike u prometu; da ne za­klanja svjetlosne i signalne uređaje, registarsku ploču i slično. Vozači moraju obratiti pozornost na opterećenje vozila, visinu tereta itd. Ne smiju dopustiti preopterećenje ili neravnomjerno opterećenje vozila i gomilanje tereta koje bi premašilo dopustivu visinu, odnosno smanjilo stabilnost vozila.

Dopustivi gabariti vozila, odnosno tereta za kretanje u javnom prometu jesu:

- širina 2,5 metra

- visina 4 metra

 -dužina 18 - 22 metara (ovisno o vozilu)

Pri prijevozu tereta, koji prelazi gabarit vozila treba poduzeti odgovarajuće mjere i obavijestiti o tome druge sudionike u prometu, jer teret na vozilu ne smije biti opasnost ni za osoblje koje prevozi robu, niti za ostale sudionike u prometu. Teret koji prelazi dopustive gabarite od 2,5 metra širi­ne mora se vidljivo označiti kako za dnevne, tako i za noćne uvjete vožnje i to danju crvenim zastavicama, a noću crvenim svjetiljkama i crveno-bijelom prugastom pločom. Pri ovakvom načinu prijevoza tereta nužna je propisana pratnja.

Ako prevozite teret koji premašuje za 0,4 metra vanjski rub prednjeg ili zadnjeg svjetla za označavanje vozila, tada najistaknutije točke tereta moraju biti označene bilo svjetiljkama, bilo reflektirajućim materijalima, sprijeda bijele, a straga crvene boje.

Kod utovara odnosno istovara tereta česte su ozljede radnika i drugih prisutnih osoba. Da bi se spriječile takve ozljede, treba poštovati određene mjere zaštite. Prigodom utovara tereta većih gabarita ne smije se dopustiti stajanje ili hodanje po teretu kako za vrijeme utovara, tako i kasnije kad je taj dio posla već obavljen. Ako se utovar-istovar obavlja noću, organizacija dužna osigurati rasvjetu utovarno-istovarnog mjesta kako bi se omogućili nesmetano kretanje i rad. Tijekom utovara-istovara mogu nastati ozljede zbog pada težih komada tereta na osobe koje se nalaze ispod utovarnog san­duka vozila.

Za vrijeme utovara ili isto­vara vodite računa o eventualnom padu predmeta - tereta s vozila. Ne obavljajte popravke sa strane tovarnog sanduka vozila ili ispod njega dok traje utovar, odnosno istovar.

Istodobni mehanički i ručni utovar-istovar može biti uzrokom ozljeda prisutnih radnika. Ne dopustite da se na vozilu istodobno obavlja mehanički i ručni istovar ili utovar.

Slučajno otvaranje loše ili preslabe ambalaže i nepravilno prihvaćanje predmeta mogu biti uzrokom ispadanja tereta, oštećenja robe ili ozljeđivanja radnika. Prije utovara ili istovara ambalažiranog tereta uvi­jek provjerite ispravnost ambalaže.

Opterećene stranice tovarnog sanduka vozila mogu prigodom otvaranja pasti na osobe koje spuštaju stranice pri istovaru robe. Otvaranje stranica sanduka kamiona prigodom is­tovara obvezno trebaju obaviti dvije osobe isto­dobno.

Prije otvaranja stranica kontrolirajte položaj tereta kako bi se spriječilo naglo otvaranje stranica, pad tereta i ozljeđivanje ljudi. Elementi za osiguranje stranica tovarnog sanduka od otvaranja te elementi za vezivanje tereta mogu biti izvorom nezgoda. Stranice utovarnog sanduka vozila obvezno osigurajte čeličnim lancima, kako se tijekom vožnje sanduci ne bi otvarali. Ujedno, lanci preuzimaju na sebe dio opterećenja stranica. Pazite da lanci, užad i druga sredstva za učvršćenje tereta na vozilu budu dobro pričvršćeni za vozilo kako ne bi bili opasnost ili smetnja u prometu.

Ako se utovar ili istovar obavlja uz pomoć dizalica, viličara, itd., treba poštovati određene mjere zaštite pri radu. Kada se utovar ili istovar tereta obavlja uz pomoć autodizalice, vodite računa o tome da vozilo ne bude smješteno u blizini električnih vodova. Krak dizalice u tom slučaju mogao bi doći pod napon, što bi moglo imati teške posljedice.

Radnici koji pomažu pri utovaru ili istovaru ne smiju se kretati u manipulativnom prostoru dizalice. Oni trebaju užadima pomagati da se predmet dovede u željeni položaj ili mjesto. Prije nego se počnu dizati teški tereti, rukovatelj autodizalice mora se uvjeriti u stabilnost i dobro tehničko stanje dizalice te provjeriti težinu tereta kako bi se spriječilo prevrtanje dizalice ili lom na mehaničkim dijelovima. Za vrijeme mehaničkog utovara ili istovara kako na ravnim, tako i na kosim terenima zakočite vozilo, ručicu mjenjača stavite u najniži stupanj prijenosa, a po potrebi stavite sigurnosne podmetače ispod kotača.

Prilikom utovara i istovara samoistovarivačem, također, treba poduzeti odgovarajuće mjere zaštite. Kod utovara rasutog tereta: pijeska, šljunka i slično, udaljite sve osobe iz blizine vozila, zbog mogućnosti odlijetanja većih komada. Pri istovaru tereta ne dopustite radnicima da stoje na vozilu i pospješuju istresanje rukom ili pomagalima, oni se moraju uvijek nalaziti sa strane vozila, izvan domašaja pokretnog sanduka ili tereta.

Ako se tijekom rada samoistovarivača sanduk blokira u gornjem položaju (dignuto), popravak možete obaviti tek nakon što sanduk poduprete gredama. Tako ćete spriječiti naglo spuštanje i priklještenje prisutnih radnika.

Prije istovara samoistovarivača iznad jaruga, strmina na obali i drugo, vozilo poduprite balvanima i osigurajte ga od klizanja i prevrtanja. Ako je tlo tvrdo i bez nagiba, grede nisu potrebne, a najmanja udaljenost od ruba može iznositi 1 metar.

Prijevoz osoba u sanduku istovarivača, kako u praznom, tako i u punom, najstrože je zabranjeno.

Prilikom utovara ili istovara valjkastih predmeta mogu se ozljeđivati radnici koji rade na utovaru ili istovaru bilo gaženjem, bilo padom predmeta zbog inercije, naročito, ako se rad obavlja na strmini. Pri utovaru ili istovaru valjkastih predmeta uvijek stojte po strani, a nikako ispred predmeta ili iza njega. Ako se predmet kotrlja po ravnoj površini, morate se nalaziti iza predmeta.

Prigodom prijevoza bačava može nastati njihovo prevrtanje ili, pak, zagrijavanje ako su one izložene suncu, što uzrokuje istjecanje tekućine iz posuda te prolijevanje po vozilu i cesti. Dakle, osim materijalne štete moguće su i nezgode zbog klizave ceste. Kod utovara većih bačvi mora se voditi računa o položaju otvora na bačvi. On mora za vrijeme transporta uvijek biti na najvišem mjestu bačve kako za vrijeme vožnje ne bi nastalo istjecanje tekućine. Burad i bačve, u pravilu, postavljaju se na dno kako ne bi istekla tekućina kroz naljevni otvor ako ispadne čep.

Okrugli i valjkasti predmeti: burad, koluti, elektrokabeli i cijevi, mogu se za vrijeme transporta kotrljati po karoseriji i remetiti ravnotežu vozila. U najgorem slučaju mogu se, čak, probiti stranice utovarnog sanduka te teret ispasti na cestu, što može biti katastrofalno za ostale sudionike u prometu. Okrugle veće predmete osigurajte od pomicanja podmetačima, okivanjem, vezivanjem te pravilnim načinom slaganja.

Burad i bačve mogu se u tovarni sanduk slagati u redovima - jedne iznad drugih - samo se kod toga moraju upotrijebiti određeni uređaji za učvršćivanje. Pri slaganju buradi i bačvi u tovarni sanduk vozila u redovima stavite između redova daske s klinovima na krajevima redova. Upotreba drugih predmeta umjesto klinova je zabranjena.

Prijevoz dugih tereta može biti opasan za ostale sudionike u prometu. Dosta su česti slučajevi nalijetanja ili zahvaćanja vozila koja se kreću iza vozila što prevozi duge terete. Zato pri prijevozu ove vrste tereta treba poštovati određena pravila. Pri prijevozu tereta dužeg od 6 m (cijevi, balvani, profili itd.) mora se upotrebljavati prikolica ili poluprikolica s okretnim postoljem.

Teret se mora vezati  za prikolicu, odnosno poluprikolicu. Pri utovaru dugih predmeta na prikolicu, koja se rastavlja, mora se između kabine vozila i tereta ostaviti dovoljno prostora kako bi se prikolica mogla slobodno okretati i do 90°. Svežnjevi šipki ili cijevi moraju se posebno dobro učvrstiti kako za vozilo, tako i međusobno da u slučaju nagle promjene brzine ne bi nastalo probijanje kabine ili ispadanje s vozila. Vozilo određeno za prijevoz dugih tereta mora biti opremljeno stupovima koji se mogu skidati ili sklapati. Na gornjem kraju stupovi moraju biti povezani lancima. Kod utovara balvana promjera većeg od 20 cmteret se u cjelini povezuje lancima kako pri otvaranju stranica ne bi nastalo kotrljanje tereta s vozila. Kod prijevoza predmeta različitih gabarita mora se voditi računa o tome da se teži predmeti postavljaju ispod lakših, dugi ispred kratkih itd. Poštujte ova pravila, jer ćete tako spriječiti mnoge nezgode.

Kod utovara i istovara cementa, vapna i sličnih materijala stvara se prašina, u većoj ili manjoj mjeri, ovisno o načinu pretovara i ambalaže. Ovaj materijal djeluje na kožu nagrizajuće, pa nakon izravnog dodira s ovim materijalima nastaju oštećenja kože, a naročito sluzokože, zbog reakcije koja nastaje "gašenjem", to jest pri dodiru s vlažnim tkivom sluzokože. Pri utovaru i istovaru cementa, vapna i sličnih materijala upotrebljavajte propisana zaštitna sredstva: rukavice, pregače, naočale i respiratore.

Materijal kao što su cement, vapno, gips itd. reagiraju s vodom ako se ne prevoze specijalnim vozilima. Zato se moraju poduzeti stanovite mjere kako bi se materijal zaštitio od utjecaja vlage. Transport cementa, vapna, gipsa i slično obavljajte posebnim vozilima. Ako ga prevozite običnim teretnim vozilom, strogo pazite da ne nastane kvašenje tereta kišom, snijegom ili na neki drugi način.

Vozač tijekom prijevoza mora, prema potrebi, obaviti neke za­hvate oko tereta, popraviti ceradu, zatezati konope i slično, a nakon pražnjenja vozila hvata rukama dijelove tovarnog san­duka vozila kojim je prevezen spomenuti materijal. Na taj način dolazi u izravni dodir s nagrizajućim tvarima. Nakon dodira dijelova vozila koji su zaprljani ce­mentom ili vapnom, obvezno operite ruke vodom. Nakon pražnjenja vozila, ako se transport istih materijala ne ponavlja, korisno je sanduk vozila isprati vodom kako se kasnijim dodirivanjem tih dijelova, a nakon toga očiju i usta, ne bi oštetila sluzokoža.

UTOVAR I ISTOVAR TERETA

Siguran transport ne ostvaruje se samo na javnim prometnim površinama, već i unutar kruga organizacije gdje se obavlja utovar ili istovar tereta. Ulazeći u krug organizacije, u kojem ćete obaviti is­tovar ili utovar tereta, dužni ste poštovati prometna pravila i prometne znakove.

Brzina kretanja u krugu organizacije ograničena je radi sigurnosti transportnog osoblja, promjenjivosti podloge voznih površina te nepreglednosti kruga organizacije. Brzina kretanja na otvorenim utovarno-istovarnim površinama ograničena je na 10 km/sat, a u zatvorenim skladištima na 5 km/sat.

Često postoji potreba za kompliciranim manevriranjem vozila kod prilaza utovarno-istovarnoj rampi (vožnja unazad), zbog zakrčenosti utovarno-istovarnog prostora drugim vozilima i mehaniziranim sredstvima za utovar-istovar, pa u tom slučaju vozač nije u stanju da sam obavi manevar. Prigodom postavljanja vozila uz rampu vožnjom unazad, ako je prilaz uzak i neprikladan, tražite pomoć svojeg suvozača ili transportnog radnika.

Mjesto utovara u većini slučajeva zakrčeno je drugim vozilima. Da bi se utovar-istovar nesmetano obavljao i dobro iskoristio prostor koji je na raspolaganju organizaciji, vozila se moraju parkirati određenim redom te zauzeti samo minimum prostora. Pri dolasku na utovarnu rampu vodite računa o međusobnim  udaljenostima parkiranih vozila. Udaljenost smije iznositi najmanje  1,5 metra kad su vozila jedno pored drugog te 1 metar kad su u koloni.

Visina rampi i prilazne površine prilagođena je teretnim vozilima kako bi se utovar-istovar obavljao približno na istoj razini. Kad to nije slučaj, primjenjuju se utovarni mostovi. Ako se vozilo ne može prisloniti neposredno uz utovarno-istovarnu rampu, tada se postavlja istovarno-utovarni most, koji ne smije imati izbočina, pukotina i rupa, a mora biti čvrsto fiksiran za vozilo i rampu. Najmanja širina mosta mora iznositi 1,60 metra.

Nakon postavljanja uz utovarno-istovarnu rampu vozač mora poduzeti određene mjere kako se vozilo ne bi pokrenulo prilikom utovara-istovara, što bi moglo izazvati nezgodu. Prilikom utovara-istovara vozač mora zadržati vozilo od pomicanja i pokretanja ubacivanjem ručice mjenjača u položaj najniže brzine, aktiviranjem ručne kočnice te postavlja­njem sigurnosnih podmetača pod kotače.

Ulaskom u krug organizacije koje propisuje određeno ponašanje zbog sprečavanja nastanka požara ili eksplozija, na primjer postavljanje iskrolovke na ispušnu cijev, vozač preuzima obvezu da postupa prema postavljenim zahtjevima. Kod ulaska u krug organizacije poštujte postavljene zahtjeve u pogledu mjera zaštite od požara i eksplozije. Također prestanite s pušenjem ako u krugu organizacije nije predviđeno pušenje.

Utovar, odnosno istovar u pravilu, se obavlja danju. Ako se poslovi obavljaju noću, organizacija je dužno osigurati uvjete za siguran rad i noću. Ako se pretovar obavlja noću, zahtijevajte rasvjetu pretovarnog mjesta kako bi se teret pravilno smjestio i osigurao, a radnici sigurno kretali.

Pri izlasku iz kruga organizacije gdje je obavljen utovar-istovar robe, vozač često nije u stanju pratiti promet na cesti. Kod uključivanja u promet kad izlazite na put iz veža i drugih prostora, pa nemate preglednost situacije na cesti, neka vam pomogne suvozač ili neka druga osoba, stojeći na cesti i dajući informacije o mogućnostima kretanja.

U krugu organizacije gdje se obavlja pretovar robe vozilo se često isprlja blatom, šljunkom i slično. Prije izlaska na put sa suvremenim kolničkim zastorom, očistite vozilo od nakupljenog blata kako kolnik ne bi postao klizav.

U specifičnim uvjetima na gradilištima, šumskim posjedima ili poljodjelskim gospodarstvima vozač prilagođava svoju vožnju uvjetima koje zahtijeva struktura zemljišta po kojem se vozilo kreće i radna okolina. Kada se vozilo kreće po gradilištu, vozite krajnje oprezno. Ne prolazite ispod dizalica, u blizini kanala, jama ili preko mekanog tla. Pri kretanju na gradilištu ne prilazite u blizinu strojeva za zemljane radove ili vozila - samoistovarivača za vrijeme utovara ili istovara zemlje, pijeska itd.

Na šumskim posjedima ne zaustavljajte vozilo u blizini stabala koja se obaraju; vožnja se mora prilagoditi uvjetima šumskog puta. Vozila natovarena balvanima vozite polako da pri eventualnom naglom kočenju ili upadu u jamu teret ne poleti naprijed i ošteti kabinu vozila.

Kada vozite lošim i neoznačenim poljodjelskim cestama i puteljcima, prelazeći preko mostova bez označene nosivosti, posebno pazite da ne upadnete u mekano tlo, jamu ili slično. Vožnju prilagodite takvim zemljištima. U vrijeme padalina (kiša, snijeg) ne silazite s putova sa čvrstom podlogom kako ne bi nastalo klizanje, zapadanje vozila u blato, izvrtanje na kosinama itd. Za kretanje po ovakvim zemljištima vozilo mora biti posebno opremljeno.

 

Najtraženije usluge

Loading...

Novosti iz zaštite na radu

  • Travanj 18, 2024

    Radionica: Mentalno zdravlje na radnom mjestu

    Hrvatska udruga poslodavaca organizira radionicu pod nazivom: „MENTALNO ZDRAVLJE NA RADNOM MJESTU". Radionica će se održati 20. svibnja 2024. godine u prostorijama Hrvatske udruge poslodavaca koja se nalazi na adresi Radnička cesta 37a, 10000 Zagreb. Ova radionica predstavlja ključni dio projekta "Mental Health Toolkit for Human Resources Managers in the Workforce" (MH4HRM), u kojem Hrvatski zavod za javno zdravstvo sudjeluje kao partner zajedno s brojnim europskim suradnicima. Ovaj projekt također uključuje aktivno sudjelovanje Hrvatske udruge poslodavaca kao jednog od ključnih dionika. Radionicu će voditi Helena Koren, magistra psihologije, i Petra Bekavac,…
    Nastavite čitati
  • Travanj 11, 2024

    Seminar: Obveze poslodavca vezane uz procjenu psihosocijalnih rizika i mjera prevecije - Praktični vodič za stručnjake kako preventirati psihosocijalne rizike

    Smart Biz organizira seminar pod nazivom: „Obveze poslodavca vezane uz procjenu psihosocijalnih rizika i mjera prevencije – praktični vodič za stručnjake kako prevenirati psihosocijalne rizike“. Seminar će se održati 09. svibnja 2024. godine s početkom u 09:00 sati u hotelu The Westin koji se nalazi na adresi Krsnjavoga 1, 10000 Zagreb. Seminar će pokriti sljedeće ključne teme: Razumijevanje psihosocijalnih rizika i stresa vezanog uz posao: Sudionici će naučiti prepoznavati različite psihosocijalne faktore koji doprinose stresu, sindromu izgaranja i mentalno-zdravstvenim izazovima na poslu. Osim toga, stjecat će uvide u kompleksnu psihološku, socijalnu i organizacijsku dinamiku koja ima utjecaj na dobrobit i produktivnost zaposlenih.
    Nastavite čitati
  • Travanj 09, 2024

    Video: Ovlaštenici poslodavca za zaštitu na radu

    U ovom edukativnom videu govorimo o ovlaštenicima poslodavca. Ovlaštenik poslodavca zaštite na radu je ključna figura u osiguravanju sigurnosti i zdravlja na radnom mjestu. Njegova uloga obuhvaća implementaciju i nadgledanje sigurnosnih mjera, vođenje evidencija, osiguravanje pridržavanja propisa te obuku zaposlenika o sigurnosnim procedurama. Kroz edukativni video će te naučiti koje su uloge i odgovornosti ovlaštenika poslodavca. Ovaj video je nezaobilazan za sve koji su uključeni u upravljanje i provođenje zaštite na radu, od ovlaštenika do poslodavaca i zaposlenika. Video o ovlašteniku poslodavca za zaštitu na radu možete pogledati ovdje:
    Nastavite čitati
  • Travanj 04, 2024

    Seminar: Zaštita na radu na privremenim gradilištima 2024.

    eMarker d.o.o. organizira seminar pod nazivom „Zaštita na radu na privremenim gradilištima 2024.“. Seminar će se održati 24. travnja 2024. godine u 10:00 sati u hotelu „Diplomat“ Zagreb koji se nalazi na adresi Horvatova ulica 35B, 10000 Zagreb. Privremena gradilišta često su mjesta visokog rizika za ozljede, uključujući smrtne slučajeve, zbog neprimjene propisanih mjera zaštite na radu. Da bi se smanjio broj nesreća, donesen je Pravilnik o zaštiti na radu na privremenim gradilištima. Ovo usavršavanje pokriva tko mora primjenjivati Pravilnik i kako to učiniti, uključujući primjenu na različite vrste radova (npr. dogradnje, održavanje, rekonstrukcije). Objašnjavati će se kada je potrebno imenovati koordinatora za zaštitu na radu (ZNR) i izraditi plan izvođenja radova (PIR), kao i postupanje u specifičnim situacijama poput…
    Nastavite čitati
  • Ožujak 29, 2024

    Video: Povjerenik radnika za zaštitu na radu

    U ovom informativnom videu istražujemo ključne uloge i odgovornosti povjerenika zaštite na radu. Saznat ćete kako povjerenik igra ključnu ulogu u identifikaciji rizika, osiguravanju pridržavanja propisa i promoviranju kulture sigurnosti na radnom mjestu. Otkrit ćemo i kako povjerenici mogu postati važni između zaposlenika i uprave, olakšavajući komunikaciju i rješavanje problema. Povjerenik zaštite na radu je ključna figura u svakoj organizaciji koja se brine o sigurnosti i dobrobiti svojih zaposlenika. Njegova uloga obuhvaća identifikaciju potencijalnih opasnosti na radnom mjestu, pružanje savjeta i smjernica za sprječavanje ozljeda i nesreća te osiguravanje pridržavanja propisa o zdravlju i sigurnosti na radu. Video o povjereniku zaštite na radu možete pogledati…
    Nastavite čitati