Upotrebljavamo kolačiće za poboljšanje naših usluga. Korištenjem ove stranice, pristajete na kolačiće. Informacije.
Uvod
Vozači cestovnih motornih vozila upravljaju teretnim i putničkim vozilima koja prevoze različitu robu i putnike. Kreću se unutar gradskog područja, u međumjesnom i međunarodnom prometu. Vozači najčešće voze po asfaltiranim cestama. Gustoća prometa, vremenski uvjeti i vidljivost stalno se mijenjaju, pa vozači moraju prilagoditi vožnju promjenjivim uvjetima, a u skladu s prometnim propisima i ograničenjima. Prilikom vožnje samostalno odlučuju i odabiru ispravnu reakciju. Sami odlučuju o aktualnoj brzini, pretjecanju, skretanju, usporavanju, ubrzanju i ostalim manevrima u prometu. O svemu tomu ovisi njihova sigurnost kao i sigurnost ostalih sudionika u prometu te putnika, tereta, roba i ostalog.
Sudjelujući u cestovnom prometu vozači su svakodnevno izloženi mnogim opasnostima koje mogu izazvati nezgodu, često i s ozbiljnim posljedicama. Najčešće opasnosti mogu biti neispravno vozilo, neispravni ili nesigurni putovi kojima se vozila kreću te opasni postupci vozača i ostalih sudionika u prometu. Nadalje, opasnosti od ozljeda postoje pri utovaru i istovaru tereta, njegovom prijevozu, kao i pri prijevozu putnika. Velik broj ovih opasnosti može se spriječiti primjenom odgovarajućih mjera zaštite i sigurnim postupcima kako zaposlenika koji rade na navedenim poslovima, tako i ostalih sudionika u prometu.
Zbog relativne sporosti kretanja kamiona, koji imaju ograničenja brzine kretanja ovisno o nosivosti, vožnja može biti jednolična. Noćnu vožnju često prati pospanost i smanjena pozornost. Vožnja noću opasnija je i zbog smanjene vidljivosti i težeg uočavanja drugih vozila, zaprežnih vozila i biciklista. To vrijedi i za vožnju u lošim vremenskim uvjetima, kad je po kiši i snijegu otežano i kočenje tako teških vozila. Zbog toga je u svim tim nepovoljnim uvjetima potrebna povećana pozornost.
Radno vrijeme vozača cestovnih motornih vozila teško je odrediti. Prema propisima, vozač ne smije voziti duže od 8 sati u toku dana i mora imati odmor od 30 minuta nakon 5 sati vožnje. Međutim, katkada on provodi na putu i više dana. Za to vrijeme odmara se u kabini vozila. Na putu je i nedjeljama i praznicima, pa to otežava uobičajen društveni i obiteljski život. Zanimanje vozača cestovnih motornih vozila rizično je zanimanje zbog prometnih nesreća u kojima su moguće ljudske žrtve i velika materijalna šteta. Zbog moguće odgovornosti i krivnje vozači mogu i kazneno odgovarati. Vozači cestovnih motornih vozila su prilikom vožnje stalno izloženi mogućnosti kontrole i eventualne kazne – od one na licu mjesta za prekršaje do kaznene.
Osobna zaštitna sredstva su sva sredstva koja radnik nosi, drži ili na bilo koji drugi način upotrebljava pri radu, tako da ga štite od jednog ili više rizika vezano uz njegovu sigurnost i zdravlje. Osobna zaštitna sredstva upotrebljavaju radnici pri radovima, pri kojima nije moguće otkloniti rizike za sigurnost i zdravlje te u slučajevima kada poslodavac ne može u dovoljnoj mjeri smanjiti rizike primjenom osnovnih pravila zaštite na radu ili odgovarajućom organizacijom rada. Osobna zaštitna sredstva moraju zadovoljavati slijedeće zahtjeve: moraju biti oblikovana i izrađena u skladu s propisima; moraju biti namjenski izrađena za zaštitu pred očekivanim rizicima i ne smiju uzrokovati veće rizike za sigurnost radnika; moraju odgovarati stvarnim uvjetima na mjestu rada; moraju odgovarati specifičnim ergonomskim potrebama i zdravstvenom stanju radnika; te moraju biti tako izrađena da ih može korisnik pravilno prilagoditi na jednostavan način.